Шкода

от Уикипедия, свободната енциклопедия
Вижте пояснителната страница за други значения на Шкода.

Шкода
Škoda, a.s.
ТипАкционерно дружество
Индустрияконгломерат
Развитиеразпаднала се (2001 г.)
ПриемникDoosan Škoda Power
Pilsen Steel
Škoda JS
Škoda Transportation
Основаване1859
ОснователЕмил Шкода
Закриване2018 г.
СедалищеПилзен, Чехия
Продуктилокомотиви
самолети
кораби
металообработващи машини
парни турбини
оръжие
тролейбуси и трамваи
Уебсайтwww.skoda.cz
Шкода в Общомедия

Заводите Шкода (на чешки: Škodovy závody, други имена: Škoda Holding, Škoda Works) е конгломерат от машиностроителни предприятия, разположени основно в Чехия. Фирмата е един от най-големите европейски индустриални конгломерати през 20 век.

История[редактиране | редактиране на кода]

Основана е през 1859 г. от граф Валенщайн-Вартенберг като леярна машиностроителна фабрика в град Пилзен. През 1869 г. собственик на предприятието става инженерът и предприемач Емил Шкода, като неговата фамилия става по-късно търговска марка. Фабриката е произвеждала метални изделия за промишлеността: детайли за мелници, железопътния транспорт, електростанции, елементи за шлюзове (напр. за Суецкия канал), артилерия и друго военно снаряжение за армиите и флота на Австро-Унгария и за износ.

По време на Втората световна война, когато Чехия е окупирана от Нацистка Германия, заводите Шкода произвеждат танкове за немската армия. През 1945 г. предприятията Шкода са национализирани, а предприятията, започващи производство на автомобили в Млада Болеслав, авиозаводът в Москва и някои предприятия в Словакия са отделени от фирмата. От 1951 до 1953 г. предприятията Škoda се наричат Závody Vladimíra Iljiča Lenina (Заводи Владимир Илич Ленин). Основните предприятия на холдинга са базирани в град Пилзен.

Предприятия Шкода[редактиране | редактиране на кода]

Под името „Шкода“ работят следните предприятия (някои от тях имат други собственици, но с право да използват марката):

  • Škoda Power a.s. Пилзен, Škoda Power Pvt. Ltd. Индия и Škoda Jinma Turbine Ltd. Китай – производство на оборудване за енергетиката, включително и за атомната енергетика
  • Škoda Transportation s.r.o. Пилзен, Škoda Electric a.s. Пилзен, Ganz Škoda Traction Electric Ltd. Будапеща, Унгария, ČKD Vagonka a.s. Острава, Сибэлектропривод Новосибирск, Русия, Škoda Ostrov s.r.o., VUKV a.s. Прага – производство на релсов транспорт, включително локомотиви, метро-влакове, трамваи и тролеи
  • Škoda Steel s.r.o. Пилзен – металолеене
  • Škoda Machine Tool s.r.o. Пилзен – тежко машиностроене
  • Škoda TS a.s. – оборудване за хранително-вкусовата промишленост, хидравлично оборудване
  • Škoda JS a.s. – оборудване за ядрената енергетика и нефтохимията.
  • Škoda Gear s.r.o. – механични устройства, скоростни кутии
  • Škoda Auto a. s. Млада Болеслав – производство на леки автомобили, част от групата през 1925 – 1948 г.
  • Škoda TVC s.r.o., Škoda Výzkum s.r.o., Škoda Praha a.s. – спомагателни и изследователски производства

Автомобили[редактиране | редактиране на кода]

Други превозни средства[редактиране | редактиране на кода]

Външни препратки[редактиране | редактиране на кода]

  Тази страница частично или изцяло представлява превод на страницата Škoda Holding в Уикипедия на руски. Оригиналният текст, както и този превод, са защитени от Лиценза „Криейтив Комънс – Признание – Споделяне на споделеното“, а за съдържание, създадено преди юни 2009 година – от Лиценза за свободна документация на ГНУ. Прегледайте историята на редакциите на оригиналната страница, както и на преводната страница, за да видите списъка на съавторите. ​

ВАЖНО: Този шаблон се отнася единствено до авторските права върху съдържанието на статията. Добавянето му не отменя изискването да се посочват конкретни източници на твърденията, които да бъдат благонадеждни.​